woensdag 3 oktober 2007
Henri Cassiers
Mijn favoriete kunstschilder is zeker Henri Cassiers. Een bijna ontelbaar aantal werken zijn van zijn hand bekend.
Vele musea en niet te vergeten particulieren hebben een Cassiers in hun collectie, als je de onderstaande links aanklik zie je wat voorbeelden.
http://www.xs4all.nl/~pcvdklis/zonnehove/walcheren/walcheren.htm
HENRI CASSIERS
Voor bewonderaars van affichekunst en voor bibliofielen is Henri Cassiers zeker geen onbekende. Deze talentrijke tekenaar en aquarellist maakte ter plaatse het ontluiken mee van de nieuwe badplaats De Haan. Henri Cassiers was een gedegen vakman en schiep hoofdzakelijk toegepaste kunst: illustraties, affiches, didactische wandplaten, prentkaarten…
Het Hôtel du Coq opende op 22 juli 1888 feestelijk zijn deuren met een uitgebreid banket. Op deze feestmaaltijd verscheen een uitgelezen publiek, waaronder Henri Cassiers, die de ontwerper was van de spijskaart. In het park van het hotel werd korte tijd later voor Cassiers een charmante villa gebouwd.
Een groot aantal reclameobjecten verscheen er van zijn hand waarvan dit er een is:
Hollandsche Societeit van Levensverzekeringen, opgericht in 1807 te Amsterdam
De oudste van alle levensverzekering-maatschappijen in Nederland, op het vaste land van Europa en in Amerika
http://www.reclamearsenaal.nl/index.php?object_id=7410&result=0&total=1&id=223&method=advanced&cl_trefwoord=on&veld=O%2CV&vt=0&query1=cassiers&cl_categorie=on&cat=0&cat=3%2C+1%2C+12%2C+8%2C+4%2C+7%2C+2%2C+6%2C+5%2C+9&cl_collectie=on&collectie=0&collectie=1%2C
Nog altijd is zijn woonplaats te bezichtigen aan de rue De l'Abbaye 12 te Brussel.
Op dat ogenblik was hij zeer actief als illustrator van populaire bladen zoals Le Patriote Illustré: hij trok erop uit om nieuwsfeiten vast te leggen zodat zijn tekeningen dezelfde actualiteitswaarde hadden als de latere persfoto's.
Henri Cassiers ontwierp omstreeks 1897 de zeer gekende publicitaire affiche voor De Haan die gedurende vele jaren gebruikt werd. Opmerkelijk op deze affiche is zijn aandacht voor het anekdotische en het pittoreske, alsook voor de tegenstelling tussen traditie en moderniteit. Hier confronteert hij de traditionele klederdracht van de 'duinkanters' en het 'zandhoevetje' (dat men nog steeds kan aantreffen in de Molendreef) met de modern uitgedoste toeristen en het luxueuze Grand Hôtel in de achtergrond.
Een pikant onderwerp voor een kleurige affiche
Les moulins qui chantent van Arthur van Oost (1911)
Na Oostenrijk en Spanje is België het derde niet-protestantse land waarin Holland voor een frivool erotische operette wordt gebruikt. De première van De zingende molens, beter bekend als Les moulins qui chantent, van Arthur van Oost is op 25 maart 1911 in de Brusselse Galeries Saint-Hubert. Deze operette, waarin een dame uit Zeeland toestemming voor een buitenechtelijk avontuurtje van haar superliberale man krijgt, is tegenwoordig vooral bekend vanwege het
affiche van Henri Cassiers.
Over het werk zelf merkt Otto Keller op in zijn operetteboek: “Aus eigener Wahrnehmung kann ich über ‘Les moulins qui chantent’ schreiben, die ich 1912 in Paris gehört habe. Sie war kurz zuvor in Brüssel zur Uraufführung gekommen und bot eine wirklich graziöse und feine Musik, namentlich die Chöre waren klangvoll. Auch der Text war vernünftig und weit besser, als man es von manchen Operetten in Wien oder Berlin in dieser Zeit gewöhnt war.“
Les moulins werd behalve in Brussel en Parijs ook in Londen opgevoerd. Als The Love Mills had het stuk nauwelijks succes. Na de première in het Globe Theatre op 3 oktober 1911, haalde men het al na 24 uitvoeringen van het toneel. In 1919 tenslotte werd De zingende molens voor het eerst ook in Nederland opgevoerd.
Les moulins qui chantent vormde het sluitstuk van de eerste fase waarin Holland-operettes ontstonden. Door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog onstond er een overvloed aan nieuwe onderwerpen en werd het schilderachtige Holland aan weerszijden van de Atlantische oceaan van bühne gedrongen.
1912 was een druk jaar voor Cassiers. In Volendam werkte hij mee aan de film:
Het vervloekte geld,
ook nog bekend onder andere titels als Arson at sea, Het brandende geld, Het brandende goud, Het drama der zee, geldgier, geldzucht, Gouddorst, Money curse, Or qui brûle, L'Ore che arde, L'Pénzvágy, A Riquezas mal adquiridas, De vloek van het geld.
1912, zwartwit, 35 mm, zwijgend
Categorie: fictie
Geproduceerd in: Frankrijk, Nederland
Locaties: Nederland, Volendam
Premiere: 02.02.2012
Onderwerpen: scheepsrampen, vissersschepen
Regie: Alfred Machin
Producent: Hollandsche Film
Scenario: Alfred Machin
Camera: Alfred Machin, Paul Sablon
Art direction: Raoul Morand (Decor)
Cast: Mies Bouwes,
http://www.eenlevenlangtheater.nl/Louis%20Bouwmeester/Repertoire/Films/229.html
Louis Bouwmeester, Henri Cassiers, Germaine Dury, Augustin Hanicotte, Germaine Lecuyer, Maurice Mathieu, Paul Sablon, Constance Mary Spaander, Jan-Dirk Spaander, Paulien Spaander, Jacques Vandenne
Distributeur: Kinematograaf Pathé Frères (oorspronkelijk)
Overig: Theater Pathé (Amsterdam) (Vertoningstheater)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten